Indeks Sprawności Fizycznej prof. Krzysztofa Zuchory

Dzisiaj zajmiemy się diagnozowaniem swojej sprawności fizycznej za pomocą testu. Wpierw pochwała! Cieszę się, że nie zaniedbujecie swojej aktywności fizycznej. Dzienniczki  wysyłacie systematycznie. Brawo! Za pracę oczywiście otrzymujecie bardzo pozytywną ocenę.

Na lekcjach wf, sprawdzenie poziomu cech odbywa się dwa razy do roku - jesienią i wiosną. Po co badać swoją sprawność:
  1. ...żeby porównać nasze wyniki z wzorcowymi danymi dla danej kategorii wiekowej i określić swój poziom rozwoju cech motorycznych;
  2. ...żeby porównać swoją sprawność z rówieśnikami z klasy, szkoły;
  3. ...żeby sprawdzić czy moje wykonywanie ćwiczeń daje pozytywne efekty;
  4. ... i wreszcie ...żeby określić swoje mocne i słabe strony, aby dowiedzieć się nad czym muszę mocniej popracować i uzyskać wskazówki co do dalszego rozwoju fizycznego.
Zanim przejdziemy do zadania i omówienia poszczególnych prób, proszę abyś się zapoznał z artykułem pana Zbigniewa Cendrowskiego. Omówione są tutaj: próby z indeksu, cechy motoryczne, jest podany przykład wykonania oraz tabele do porównania wyników.

Zadanie

Wykonaj pięć z sześciu prób z Indeksu Sprawności Fizycznej. Wytrzymałość zrobimy następnym razem. Każdy wynik z oceną lub punktacją zapisz. Przed przystąpieniem do zadania wykonaj solidną rozgrzewkę.


Poproś drugą osobę, aby odmierzyła Ci czas. Na jej sygnał rozpoczynasz i kończysz. Sygnał musi być wyraźny. Klaśnięcia mają być słyszalne!


Wyznacz linię, zbliż się do niej - nie przekraczaj! Wykonaj energiczny skok z wymachem ramion. Skok nie może być z poślizgiem lub podparty z tyłu. Jeżeli nie wyszło - powtórz!


Poproś drugą osobę, aby odmierzyła Ci czas. grubość drążka, gałęzi dobierz tak abyś mógł swobodnie i pewnie trzymać nachwytem, tak jak na fotografii. Każde podciąganie rozpoczynaj od swobodnego zwisu! 



Próbę wykonuj od pierwszej do... ile potrafisz. Nie pozwalaj aby nogi uginały się w kolanach (kolana nie mogą "iść" do przodu), bo wynik będzie przekłamany.



Tą próbę wykonasz następnym razem...


Poproś drugą osobę aby odmierzyła Ci czas. Nie podkładaj dłoni pod pośladki. Nie uginaj nóg w kolanach, nie unoś ich za wysoko. Nie wykonuj próby na łóżku, bądź bardzo miękkim materacu.


W tym materiale filmowym możesz zobaczyć jak próby wykonują inni.



Jeżeli wszystko jest przeciwko Tobie, we wszystkich zegarkach w domu "padła" bateria, telefon utopił się w... wodzie, to możesz skorzystać z gotowego stopera...


W interpretacji wyników możesz wykorzystać kalkulator zamieszczony na tej stronie internetowej.
Możesz też stworzyć własną tabelę w aplikacji lub na kartce papieru. To ważne, bo wyniki chciałbym, abyś mi przesłał. Będzie ocena... Ale to następnym razem, jak zrobisz też próbę wytrzymałości. Wzór tabeli znajdziesz we wspomnianym wcześniej artykule. Na zakończenie umieszczę jeszcze tabele niezbędne do podsumowania wyników.



Test jest do wykonania dla każdego! Możesz namówić kogoś z rodziny do jego wykonania. 


Powodzenia!

Literatura i wykorzystane materiały:
1. Opracowanie Indeksu Sprawności Fizycznej K. Zuchory - folder.
2. Udostępnione materiały na  licencji creative commons: http://scholaris.pl/ 
 

Popularne posty z tego bloga

Dzienniczek aktywności i test Coopera

Zasady samodzielnego ćwiczenia w domu, propozycje zadań