Klasa VII i VIII ocenianie
Zasady
oceniania z przedmiotu wychowanie fizyczne w klasie VII, VIII również sportowych
1.
Założenie
główne
„Przy ustalaniu
oceny z wychowania fizycznego należy przede wszystkim brać pod uwagę wysiłek
wkładany przez ucznia w wywiązywanie się z obowiązków wynikających ze specyfiki
tych zajęć, a także systematyczność udziału ucznia w zajęciach oraz jego
aktywność w działaniach podejmowanych przez szkołę na rzecz kultury fizycznej”
(Podstawa programowa kształcenia ogólnego z komentarzem. Szkoła podstawowa. Wychowanie
fizyczne).
2.
Obszar
i przedmiot oceny
2.1. Postawa
ucznia, zaangażowanie, wkład w wywiązanie się z powierzonych mu zadań
·
aktywność i zaangażowanie (wkładany wysiłek),
·
przygotowanie do zajęć (odpowiedni strój:
sportowe, zmienione, prawidłowo zasznurowane obuwie, na sali – zmieniona
koszulka w kolorze białym oraz krótkie spodenki, na zewnątrz – zmieniony strój
sportowy dostosowany do warunków pogodowych, kolczyki, łańcuszki, zegarki muszą
zostać zdjęte na czas ćwiczeń ze względu na bezpieczeństwo),
·
systematyczny udziału w zajęciach,
·
postawa wobec przedmiotu,
·
wywiązywanie się z postawionych zadań,
·
udział w zajęciach pozalekcyjnych, pozaszkolnych
i zawodach sportowych,
·
praca na rzecz szkolnego wychowania fizycznego
2.2. Umiejętności
ruchowe
·
postęp w opanowywaniu umiejętności:
utylitarnych, rekreacyjnych i sportowych, wymienionych w podstawie programowej,
2.3. Wiadomości
z edukacji zdrowotnej i fizycznej
·
znajomość zasad zdrowego stylu życia,
·
podstawowe przepisy gier rekreacyjnych i
zespołowych,
·
podstawowe przepisy drogowe,
·
wiadomości odnoszące się do zdrowia, rozwoju
fizycznego, psychicznego, społecznego i sprawności,
·
podstawowe wiadomości z olimpizmu,
·
znajomość
nazwisk zasłużonych polskich sportowców,
·
choroby
cywilizacyjne
2.4. Zachowanie,
kompetencje społeczne
·
przestrzeganie zasad bezpieczeństwa, zasad
„czystej gry”,
·
przestrzeganie ustalonych reguł i przepisów,
właściwe kibicowanie,
·
szacunek do przeciwnika,
·
właściwe zachowanie w sytuacji zwycięstwa i
porażki,
·
kultura
słowa,
·
właściwe
relacje z innymi,
·
znajomość mocnych i słabych stron,
·
współpraca w grupie,
·
troska o innych, szczególnie o specjalnych
potrzebach edukacyjnych
2.5. Sprawność
fizyczna, wydolność organizmu, rozwój fizyczny
·
wysokość i ciężar ciała,
·
postawa ciała,
·
marszowo-biegowy test Coopera, test Chromińskiego
·
sprawność fizyczna mierzona prostym testem -
Indeks Zuchory,
·
wydolność organizmu mierzona prostym testem, np.
próbą harwardzką lub próbą Ruffiera
Obszary pkt. 2.5 nie stanowią kryterium
oceny!
3.
Wymagania
na poszczególne oceny
3.1. Postawa
ucznia, zaangażowanie, wkład ucznia w wywiązanie się z powierzonych zadań
Ocenę celującą
otrzymuje uczeń, który:
1. Wykazuje
bardzo dużą aktywność i zaangażowanie na lekcjach.
2. Jest
zawsze przygotowany do zajęć (posiada zawsze strój sportowy).
3. Wkłada
bardzo dużo wysiłku w wykonywane zadania.
4. Powierzone zadania wykonuje sumiennie i
starannie.
5. Systematycznie uczęszcza na zajęcia
(usprawiedliwia nieobecności).
6. Przestrzega zasady fair play na boisku i w
życiu.
7. Chętnie uczestniczy w zajęciach
pozalekcyjnych.
8. Jest zaangażowany w działalność sportową
szkoły.
9. Chętnie pracuje na rzecz szkolnego wychowania
fizycznego.
10. Chętnie reprezentuje szkołę w rozgrywkach
sportowych.
Ocenę bardzo dobrą
otrzymuje uczeń, który:
1. Na
zajęciach jest aktywny i zaangażowany.
2. Jest
przygotowany do zajęć
3. Starannie
i sumiennie wykonuje powierzone zadania.
4. Systematycznie
uczęszcza na zajęcia – zdarzają się nieobecności nieusprawiedliwione.
5. Przestrzega
zasady fair play na boisku.
6. Dość
regularnie uczestniczy w zajęciach pozalekcyjnych.
7. Pracuje
na rzecz szkolnego wychowania fizycznego.
Ocenę dobrą
otrzymuje uczeń, który:
1. Nie
zawsze jest aktywny i zaangażowany na zajęciach.
2. Z reguły jest przygotowany do zajęć.
3. Dość
często jest nieobecny na zajęciach.
4. Potrzebuje
motywacji podczas wykonywania zadań ruchowych.
5. W
zajęciach pozalekcyjnych uczestniczy nieregularnie.
6. Nie
pracuje na rzecz szkolnego wychowania fizycznego.
Ocenę dostateczną
otrzymuje uczeń, który:
1. Nie
wykazuje szczególnej aktywności na zajęciach.
2. Bywa bardzo często nieprzygotowany do zajęć.
3. Często
jest nieobecny na zajęciach.
4. Powierzone
zadania wykonuje niestarannie i niedbale.
5. Nie
uczestniczy w zajęciach pozalekcyjnych i pozaszkolnych.
6. Nie
pracuje na rzecz szkolnego wychowania fizycznego i nie szanuje sprzętu
sportowego.
Ocenę dopuszczającą
otrzymuje uczeń, który:
1. Na
zajęciach nie wykazuje żadnej aktywności.
2. Regularnie
jest nieprzygotowany do zajęć.
3. Bardzo
często opuszcza zajęcia.
4. Powierzone
zadania wykonuje bardzo niestarannie, okazując lekceważący stosunek do tego, co
robi.
Ocenę niedostateczną otrzymuje uczeń, który:
1. Na
zajęciach nie wykonuje i nie chce wykonywać żadnych powierzonych mu zadań.
2. Wykazuje
skrajnie lekceważący stosunek do przedmiotu.
3. Nigdy nie jest przygotowany do zajęć.
4. Samowolnie i nagminnie opuszcza zajęcia.
3.2. Umiejętności
ruchowe
Ocenę celującą
otrzymuje uczeń, który:
1. Bezbłędnie
wykonuje, stosuje w grze techniczne i taktyczne elementy: w koszykówce, piłce
ręcznej i piłce nożnej – zwody, obronę „każdy swego”, w siatkówce –
wystawienie, zbicie i odbiór piłki; ustawia się prawidłowo na boisku w ataku i
obronie.
2. Jest
przykładem wzorowego uczestnika gier szkolnych i uproszczonych jako zawodnik i
jako sędzia.
3. Potrafi z największą starannością zaplanować
szkolne rozgrywki sportowe według systemu pucharowego i „każdy z każdym”.
4. Uczestniczy
w wybranej formie aktywności fizycznej pochodzącej spoza Europy.
5. Bezbłędnie
wykonuje wybrane ćwiczenie zwinnościowo-akrobatyczne (np. stanie na rękach lub
na głowie z asekuracją, przerzut bokiem, piramidę dwójkową lub trójkową).
6. Potrafi
zaplanować i wykonać dowolny układ gimnastyczny.
7. Opracowuje
i wykonuje indywidualnie, w parze lub w zespole dowolny układ tańca z
wykorzystaniem elementów nowoczesnych form aktywności fizycznej.
8. Wybiera
i pokonuje trasę biegu terenowego z elementami orientacji w terenie.
9. Prawidłowo
technicznie wykonuje przekazanie pałeczki w biegu sztafetowym.
10. Prawidłowo
wykonuje skok w dal po rozbiegu z odbicia ze strefy lub belki oraz skoki przez
przeszkody techniką naturalną.
11. Potrafi
wykorzystać nowoczesną technologię, np. urządzenia monitorujące, aplikacje
internetowe, do zdiagnozowania własnej dziennej aktywności fizycznej.
12. Planuje
i przeprowadza rozgrzewkę w zależności od rodzaju aktywności fizycznej.
Ocenę bardzo dobrą
otrzymuje uczeń, który:
1. Z
niewielkimi błędami wykonuje i stosuje w grze techniczne i taktyczne elementy:
w koszykówce, piłce ręcznej i piłce nożnej – zwody, obronę „każdy swego”, w
siatkówce – wystawienie, zbicie i odbiór piłki; ustawia się prawidłowo na
boisku w ataku i obronie.
2. Dobrze
odgrywa rolę uczestnika gier szkolnych i uproszczonych jako zawodnik i jako
sędzia.
3. Potrafi
zaplanować szkolne rozgrywki sportowe według systemu pucharowego i „każdy z
każdym”.
4. Uczestniczy
w wybranej formie aktywności fizycznej pochodzącej spoza Europy.
5. Z
pewnymi błędami wykonuje wybrane ćwiczenie zwinnościowo-akrobatyczne (np.
stanie na rękach lub na głowie z asekuracją, przerzut bokiem, piramidę dwójkową
lub trójkową).
6. Potrafi
zaplanować i wykonać dowolny układ gimnastyczny, nawet jeśli popełnia małe
błędy.
7. Opracowuje
i wykonuje (na miarę swoich możliwości) indywidualnie, w parze lub w zespole
dowolny układ tańca z wykorzystaniem elementów nowoczesnych form aktywności
fizycznej.
8. Potrafi
wybrać i pokonać trasę biegu terenowego z elementami sportów na orientację.
9. Potrafi
przekazać pałeczkę w biegu sztafetowym.
10. W miarę prawidłowo wykonuje skok w dal po
rozbiegu z odbicia ze strefy lub belki oraz skoki przez przeszkody techniką
naturalną.
11. W
miarę swoich możliwości umie wykorzystać nowoczesną technologię (np. urządzenia
monitorujące, aplikacje internetowe) do zdiagnozowania własnej dziennej
aktywności fizycznej.
12. Planuje
i przeprowadza rozgrzewkę w zależności od rodzaju aktywności fizycznej.
Ocenę dobrą
otrzymuje uczeń, który:
1. Na
miarę swoich możliwości wykonuje i stosuje w grze techniczne i taktyczne
elementy: w koszykówce, piłce ręcznej i piłce nożnej – zwody, obronę „każdy
swego”, w siatkówce – wystawienie, zbicie i odbiór piłki; ustawia się
prawidłowo na boisku w ataku i obronie.
2. Stara
się dobrze pełnić funkcję uczestnika gier szkolnych i uproszczonych jako
zawodnik i jako sędzia.
3. Na
miarę swoich możliwości planuje szkolne rozgrywki sportowe według systemu pucharowego
i „każdy z każdym”.
4. Podchodzi do wykonywania wybranych ćwiczeń zwinnościowo-akrobatycznych
(np. stania na rękach lub na głowie z asekuracją, przerzutu bokiem, piramid
dwójkowych lub trójkowych).
5. Stara
się zaplanować i wykonać dowolny układ gimnastyczny, nawet jeśli popełnia małe
błędy.
6. Na
miarę swoich możliwości wykonuje indywidualnie, w parze lub w zespole dowolny
układ tańca z wykorzystaniem elementów nowoczesnych form aktywności fizycznej.
7. Przekazuje
pałeczkę w biegu sztafetowym.
8. Stara
się prawidłowo wykonać skok w dal po rozbiegu z odbicia ze strefy lub belki
oraz skoki przez przeszkody techniką naturalną.
9. Stara
się, w miarę swoich możliwości, wykorzystać nowoczesną technologię, np.
urządzenia monitorujące, aplikacje internetowe, do zdiagnozowania własnej
dziennej aktywności fizycznej.
10. Przeprowadza
prostą rozgrzewkę w zależności od rodzaju aktywności fizycznej.
Ocenę dostateczną
otrzymuje uczeń, który:
1. Nie
stara się wykonać i zastosować w grze technicznych i taktycznych elementów: w
koszykówce, piłce ręcznej i piłce nożnej – zwodów, obrony „każdy swego”, w
siatkówce – wystawienia, zbicia i odbioru piłki; ustawia się prawidłowo na
boisku w ataku i obronie.
2. Nie
zależy mu na właściwym pełnieniu funkcji uczestnika gier szkolnych i
uproszczonych jako zawodnik i jako sędzia.
3. Nie
potrafi zaplanować szkolnych rozgrywek sportowych według systemu pucharowego i
„każdy z każdym”.
4. Nie
podchodzi do wykonywania wybranych ćwiczeń zwinnościowo-akrobatycznych (np.
stania na rękach lub na głowie z asekuracją, przerzutu bokiem, piramid
dwójkowych lub trójkowych).
5. Nie
planuje i nie wykonuje dowolnego układu gimnastycznego.
6. Nie
podchodzi do wykonania indywidualnie, w parze lub w zespole dowolnego układu
tańca z wykorzystaniem elementów nowoczesnych form aktywności fizycznej.
7. Nie
zależy mu na prawidłowym przekazaniu pałeczki w biegu sztafetowym.
8. Skok
w dal po rozbiegu z odbicia ze strefy lub belki oraz skoki przez przeszkody
techniką naturalną wykonuje opieszale i niestarannie.
9. Nie
potrafi wykorzystać nowoczesnej technologii, np. urządzenia monitorującego,
aplikacji internetowych, do zdiagnozowania własnej dziennej aktywności
fizycznej.
10. Nie
potrafi przeprowadzić prostej rozgrzewki w zależności od rodzaju aktywności
fizycznej.
Ocenę dopuszczającą
otrzymuje uczeń, który:
1. Nie
podejmuje żadnych prób opanowania nowych umiejętności ruchowych.
2. W
czasie gry umyślnie stosuje błędną technikę.
3. Nie
zależy mu na opanowaniu żadnych nowych umiejętności.
Ocenę
niedostateczną otrzymuje uczeń, który:
1. Nie
wykonuje powierzonych mu na zajęciach zadań.
2. Nie
podchodzi do ćwiczeń i pokazuje swoim otrzymuje zachowaniem, że nie zależy mu
na opanowaniu żadnych umiejętności ruchowych.
3. Lekceważy
wszelkie próby zachęcenia go do podjęcia jakiejkolwiek aktywności na zajęciach.
1.3. Wiadomości z edukacji zdrowotnej i
fizycznej
Ocenę celującą
otrzymuje uczeń, który:
1. Wyjaśnia
zmiany, jakie zachodzą w budowie ciała i sprawności fizycznej w okresie
dojrzewania płciowego.
2. Wymienia
testy i narzędzia do pomiaru sprawności fizycznej.
3. Wskazuje
zastosowanie siatek centylowych w ocenie własnego rozwoju fizycznego.
4. Omawia
zmiany zachodzące w organizmie w okresie dojrzewania.
5. Wymienia
korzyści wynikające z aktywności fizycznej w terenie.
6. Potrafi
scharakteryzować nowoczesne formy aktywności fizycznej.
7. Wyjaśnia
ideę olimpijską, paraolimpijską i olimpiad specjalnych.
8. Wymienia
najczęstsze przyczyny wypadków i urazów w czasie zajęć ruchowych, omawia
sposoby zapobiegania im.
9. Wskazuje
zagrożenia wynikające z uprawiania niektórych dyscyplin sportowych.
10. Wymienia
czynniki, które wpływają pozytywnie i negatywnie na zdrowie i samopoczucie.
11. Omawia
sposoby redukowania nadmiernego stresu i radzenia sobie z nim w sposób
konstruktywny.
12. Omawia
konsekwencje zdrowotne stosowania używek i substancji psychoaktywnych.
13. Wymienia
przyczyny i skutki otyłości oraz nieuzasadnionego odchudzania się i używania
sterydów w celu zwiększenia masy mięśniowej.
14. Wyjaśnia
wymogi higieny wynikające ze zmian zachodzących w organizmie w okresie
dojrzewania.
15. Wyjaśnia,
dlaczego należy ergonomicznie podnosić i przenosić przedmioty o różnej
wielkości i różnym ciężarze.
Ocenę bardzo dobrą
otrzymuje uczeń, który:
1. Wyjaśnia
niektóre zmiany, jakie zachodzą w budowie ciała i sprawności fizycznej w okresie
dojrzewania płciowego.
2. Wymienia
testy do pomiaru sprawności fizycznej.
3. Omawia
podstawowe zmiany zachodzące w organizmie w okresie dojrzewania.
4. Wymienia
korzyści wynikające z aktywności fizycznej w terenie.
5. Potrafi
scharakteryzować jedną nowoczesną formę aktywności fizycznej.
6. Wyjaśnia
ideę olimpijską, paraolimpijską i olimpiad specjalnych.
7. Wymienia
najczęstsze przyczyny wypadków i urazów w czasie zajęć ruchowych, omawia
sposoby zapobiegania im.
8. Wskazuje
zagrożenia wynikające z uprawiania niektórych dyscyplin sportowych.
9. Wymienia
czynniki, które wpływają pozytywnie i negatywnie na zdrowie i samopoczucie.
10. Omawia
sposoby redukowania nadmiernego stresu.
11. Omawia
ogólnie konsekwencje zdrowotne stosowania używek i substancji psychoaktywnych.
12. Wymienia
podstawowe przyczyny i skutki otyłości oraz nieuzasadnionego odchudzania się i
używania sterydów w celu zwiększenia masy mięśniowej.
13. Wyjaśnia
wymogi higieny wynikające ze zmian zachodzących w organizmie w okresie
dojrzewania.
14. Wyjaśnia
ogólnie, dlaczego należy stosować zasady ergonomii do podnoszenia i
przenoszenia przedmiotów o różnej wielkości i ciężarze.
Ocenę dobrą
otrzymuje uczeń, który:
1. Nie
potrafi wymienić zmian, jakie zachodzą w budowie ciała i sprawności fizycznej w
okresie dojrzewania płciowego.
2. Nie
potrafi wymienić testów do pomiaru sprawności fizycznej.
3. Omawia
pojedyncze zmiany zachodzące w organizmie w okresie dojrzewania.
4. Wymienia
pojedyncze korzyści wynikające z aktywności fizycznej w terenie.
5. Wymienia
ogólnie przyczyny wypadków i urazów w czasie zajęć ruchowych.
6. Wskazuje
zagrożenia wynikające z uprawiania niektórych dyscyplin sportowych.
7. Wymienia
czynniki, które wpływają pozytywnie i negatywnie na zdrowie i samopoczucie.
8. Omawia
ogólnie konsekwencje zdrowotne stosowania używek i substancji psychoaktywnych.
9. Wymienia
jedną przyczynę otyłości.
Ocenę dostateczną
otrzymuje uczeń, który:
1. Nie
potrafi wymienić zmian, jakie zachodzą w budowie ciała i sprawności fizycznej w
okresie dojrzewania płciowego.
2. Nie
potrafi wymienić testów do pomiaru sprawności fizycznej.
3. Omawia
pojedyncze zmiany zachodzące w organizmie w okresie dojrzewania.
4. Ma
poważne trudności z podaniem konkretnej korzyści wynikającej z aktywności
fizycznej w terenie.
5. Wymienia
pojedyncze przyczyny wypadków i urazów w czasie zajęć ruchowych.
6. Wskazuje
pojedyncze zagrożenia wynikające z uprawiania niektórych dyscyplin sportowych.
7. Nie
potrafi wymienić czynników, które wpływają pozytywnie i negatywnie na zdrowie i
samopoczucie.
8. Ma
problemy z wymienieniem konsekwencji zdrowotnych stosowania używek i substancji
psychoaktywnych.
9. Wymienia
jedną przyczynę otyłości.
Ocenę dopuszczającą
otrzymuje uczeń, który:
1. Nie
chce udzielić odpowiedzi na pytania dotyczące sprawności fizycznej czy okresu
dojrzewania.
2. Nie
widzi zagrożeń wynikających z braku uprawiania jakiegokolwiek sportu.
3. Nie
udziela odpowiedzi na zadawane pytania.
4. Nie
zależy mu na przyswojeniu nowych wiadomości.
5. Nie
wymienia zasad bezpieczeństwa.
6. Nie
chce udzielić odpowiedzi na pytania dotyczące zdrowia.
Ocenę
niedostateczną otrzymuje uczeń, który:
1. Z
uporem i premedytacją nie udziela odpowiedzi niedostateczną
na żadne z zadawanych mu pytań.
2. Nie
chce przyswoić żadnych wiadomości.
3. Lekceważy
wszelkie próby nawiązania z nim rozmowy na omawiany temat.
1.4. Zachowanie
na zajęciach. Kompetencje społeczne (pogrubioną czcionką zaznaczono kompetencje
społeczne)
Ocenę celującą
otrzymuje uczeń, który:
1. Prezentuje
postawę godną do naśladowania: jest koleżeński, życzliwy, odznacza się wysoką
kulturą osobistą.
2. Nigdy
nie stosuje przemocy i nie używa wulgaryzmów.
3. Zawsze
przestrzega ustalonych zasad i regulaminów.
4. Troszczy
się o bezpieczeństwo swoje i innych.
5.
Stosuje
zasady „czystej gry”: szanuje rywala, respektuje przepisy gry, podporządkowuje
się decyzjom sędziego, właściwie zachowuje się w sytuacji zwycięstwa i porażki,
dziękuje za wspólną grę.
6.
Jest
kulturalnym kibicem, zawodnikiem i sędzią.
7.
Właściwie
zachowuje się w relacjach z innymi ludźmi, w tym z rodzicami oraz rówieśnikami
tej samej i odmiennej płci.
8.
Doskonale
współpracuje w grupie, szanując poglądy i wysiłki innych, wykazując asertywność
i empatię.
9. Szanuje
własne zdrowie: nie pali papierosów, nie pije alkoholu, nie używa dopalaczy,
narkotyków i innych środków psychoaktywnych.
10.
Identyfikuje
swoje mocne strony, budując poczucie własnej wartości, planuje sposoby rozwoju
oraz ma świadomość słabych stron, nad którymi należy pracować.
11.
Dokonuje
samooceny możliwości psychoruchowych.
12.
Potrafi
w sposób kreatywny rozwiązywać problemy.
13.
Motywuje
innych do aktywności fizycznej, ze szczególnym uwzględnieniem osób o niższej
sprawności fizycznej i osób o specjalnych potrzebach edukacyjnych.
Ocenę bardzo dobrą
otrzymuje uczeń, który:
1. Jest
koleżeński i kulturalny wobec innych.
2. Zdarzają
mu się pojedyncze przypadki użycia wulgaryzmów oraz użycia siły wobec innych.
3. Stara
się przestrzegać ustalonych zasad i regulaminów.
4. Troszczy
się o bezpieczeństwo swoje i innych.
5.
Stara
się stosować zasady „czystej gry”: szacunek do rywala, respektuje przepisy gry,
podporządkowuje się decyzjom sędziego, właściwie zachowuje się w sytuacji zwycięstwa
i porażki, dziękuje za wspólną grę.
6.
Stara
się być dobrym kibicem, zawodnikiem i sędzią.
7.
Raczej
właściwie zachowuje się w relacjach z innymi ludźmi, w tym z rodzicami oraz
rówieśnikami tej samej i odmiennej płci.
8.
Współpracuje
w grupie, szanując poglądy i wysiłki innych, wykazując asertywność i empatię.
9. Szanuje
własne zdrowie: nie pali papierosów, nie pije alkoholu, nie używa dopalaczy,
narkotyków i innych środków psychoaktywnych.
10.
Identyfikuje
swoje mocne strony, budując poczucie własnej wartości, planuje sposoby rozwoju
oraz ma świadomość słabych stron, nad którymi należy pracować.
11.
Dokonuje
ogólnej samooceny możliwości psychoruchowych.
12.
Potrafi
w sposób kreatywny rozwiązywać problemy.
13.
Stara
się motywować innych do aktywności fizycznej, ze szczególnym uwzględnieniem
osób o niższej sprawności fizycznej i osób o specjalnych potrzebach
edukacyjnych.
Ocenę dobrą
otrzymuje uczeń, który:
1. Swoim
zachowaniem nie budzi większych zastrzeżeń.
2. Zdarzają
mu się pojedyncze przypadki użycia wulgaryzmów oraz użycia siły wobec innych.
3. Czasami
nie przestrzega ustalonych zasad i regulaminów.
4. Nie zawsze troszczy się o bezpieczeństwo swoje
i innych.
5.
Zdarzają
mu się przypadki niestosowania zasad „czystej gry”: szacunku do rywala,
respektowania przepisów gry, podporządkowania się decyzjom sędziego, właściwego
zachowania się w sytuacji zwycięstwa i porażki, dziękowania za wspólną grę.
6.
Stara
się być dobrym kibicem, zawodnikiem i sędzią.
7.
Stara
się właściwie zachowywać w relacjach z innymi ludźmi, w tym z rodzicami oraz
rówieśnikami tej samej i odmiennej płci.
8.
Stara
się: współpracować w grupie, szanować poglądy i wysiłki innych, wykazywać
asertywność i empatię.
9. Stara
się szanować własne zdrowie: nie palić papierosów, nie pić alkoholu.
10. Nie
używa dopalaczy, narkotyków i innych środków psychoaktywnych.
11.
Stara
się identyfikować swoje mocne strony, budując poczucie własnej wartości,
planując sposoby rozwoju oraz ma świadomość słabych stron, nad którymi należy
pracować.
12.
Dokonuje
ogólnej samooceny możliwości psychoruchowych.
13.
Stara
się w sposób kreatywny rozwiązywać problemy.
14. Stara się motywować innych do aktywności
fizycznej, ze szczególnym uwzględnieniem osób o niższej sprawności fizycznej i
osób o specjalnych potrzebach edukacyjnych.
Ocenę dostateczną
otrzymuje uczeń, który:
1. Wykazuje
braki w zakresie wychowania społecznego: często bywa nieżyczliwy i
niekoleżeński.
2. Często
używa wulgaryzmów i brzydkich wyrażeń.
3. Często
stosuje przemoc wobec innych.
4.
Zdarzają
mu się częste przypadki niestosowania zasad „czystej gry”: szacunku do rywala,
respektowania przepisów gry, podporządkowania się decyzjom sędziego, właściwego
zachowania się w sytuacji zwycięstwa i porażki, dziękowania za wspólną grę.
5.
Nie
stara się być dobrym kibicem, zawodnikiem i sędzią.
6.
Nie
zależy mu na właściwej współpracy w grupie, nie szanuje poglądów i wysiłków
innych, nie wykazuje asertywności i empatii.
7.
Nie
identyfikuje swoich mocnych stron, nie buduje poczucia własnej wartości, nie
planuje sposobów rozwoju oraz nie ma świadomości słabych stron, nad którymi
należy pracować.
8.
Nie
dokonuje ogólnej samooceny możliwości psychoruchowych.
9.
Nie
potrafi w sposób kreatywny rozwiązywać problemów.
10.
Nie
motywuje innych do aktywności fizycznej, ze szczególnym uwzględnieniem osób o
niższej sprawności fizycznej i osób o specjalnych potrzebach edukacyjnych.
Ocenę dopuszczającą
otrzymuje uczeń, który:
1. Wykazuje
bardzo duże braki w zakresie wychowania społecznego: jest niekulturalny i
agresywny wobec innych.
2. Bardzo
często używa wulgaryzmów i brzydkich wyrażeń.
3.
Bardzo
często zdarzają mu się przypadki niestosowania zasad „czystej gry”: szacunku do
rywala, respektowania przepisów gry, podporządkowania się decyzjom sędziego,
właściwego zachowania się w sytuacji zwycięstwa i porażki, dziękowania za
wspólną grę.
4.
Zachowuje
się niewłaściwie jako kibic, zawodnik i sędzia.
5.
Nie
współpracuje w grupie, nie szanuje poglądów i wysiłków innych, nie wykazuje asertywności
i empatii.
6.
Nie
chce dokonać ogólnej samooceny możliwości psychoruchowych.
7.
Nie
rozwiązuje problemów, a nagminnie je stwarza.
8. Nie zależy mu na innych.
Ocenę
niedostateczną otrzymuje uczeń, który:
1. Nagminnie
łamie zasady współżycia społecznego.
2. Jest bardzo agresywny i wrogo nastawiony do
innych.
3. Używa
bardzo wulgarnego języka.
4. Stanowi
zagrożenie dla innych.
5. Z
premedytacją dezorganizuje pracę na zajęciach.
2.
Zasady
oceniania
·
ocena półroczna/roczna z wychowania fizycznego
będzie wypadkową ocen końcowych z poszczególnych obszarów i przedmiotów oceny z
zajęć lekcyjnych, zajęć dodatkowych , startu w zawodach sportowych;
·
przy
ocenianiu ucznia z wychowania fizycznego na pierwszym miejscu brany jest pod
uwagę wysiłek wkładany przez ucznia w zajęcia;
·
bardzo ważnym kryterium oceny jest systematyczny
udział ucznia na zajęciach;
·
ocenę semestralną i roczną z wychowania fizycznego
wystawia nauczyciel prowadzący zajęcia lekcyjne;
·
na
początku każdego roku szkolnego przedstawiane są uczniom szczegółowe kryteria
będące podstawą ocen;
·
oceny uwzględniają wysiłek ucznia oraz
zdefiniowane w podstawie programowej umiejętności i wiadomości;
·
bardzo ważnym elementem przy wystawianiu
uczniowi oceny z wychowania fizycznego jest regularne przynoszenie przez niego
stroju sportowego;
·
uczeń za start w zawodach sportowych na
wszystkich szczeblach otrzymuje ocenę cząstkową celującą;
·
ocena z wychowania fizycznego może być
podniesiona stopień wyżej za znaczne osiągnięcia sportowe lub inne szczególne
działania i zasługi;
·
uczeń ma
prawo do poprawy oceny cząstkowej;
·
uczeń
jest na bieżąco informowany o uzyskaniu danej oceny;
·
rodzice otrzymują informację o ocenach na
bieżąco w dzienniku elektronicznym i na zebraniach rodzicielskich;
·
uczniowie są zwalniani z części ćwiczeń lub
całości na podstawie odrębnych przepisów prawa.
4.1. Sposób wystawiania oceny śródrocznej i końcoworocznej
1. Ocena
klasyfikacyjna śródroczna ustalona jest na podstawie ocen bieżących uzyskanych
przez ucznia w okresie od rozpoczęcia roku szkolnego do zakończenia I semestru.
2. Ocena
klasyfikacyjna roczna jest ustalona na podstawie ocen bieżących uzyskanych
przez ucznia w okresie od początku II semestru do zakończenia roku szkolnego z
uwzględnieniem oceny klasyfikacyjnej uzyskanej na I semestr (jest ona
traktowana jako ocena cząstkowa z wagą 3).
3. Przy ustalaniu oceny klasyfikacyjnej
śródrocznej i rocznej uczeń, który w ciągu okresu nauki osiągnął średni wynik
odpowiednio:
·
Poniżej 1,5 , to uzyskuje ocenę klasyfikacyjną -
niedostateczny;
·
1,51-2,5 - to uzyskuje ocenę klasyfikacyjną -
dopuszczający;
·
2,51-3,5 - to uzyskuje ocenę klasyfikacyjną -
dostateczny;
·
3,51-4,5 - to uzyskuje ocenę klasyfikacyjną -
dobry;
·
4,51-5,5 - to uzyskuje ocenę klasyfikacyjną –
bardzo dobry;
·
5,51 i więcej, to uzyskuje ocenę klasyfikacyjną
- celujący.
4.2. Warunki
i tryb uzyskania wyższej niż przewidywana rocznej oceny klasyfikacyjnej z
wychowania fizycznego.
Uczeń, który z przyczyn uzasadnionych, takich jak:
·
częsta, usprawiedliwiona nieobecność w szkole;
·
długi okres przebywania na zwolnieniu lekarskim,
kłopoty zdrowotne lub rodzinne,
nie mógł uzyskać w pełni satysfakcjonującej go rocznej
oceny klasyfikacyjnej może zgłosić gotowość jej poprawiania.
Poprawa ma formę:
·
praktycznego sprawdzianu;
·
ustnego sprawdzenia wiadomości.
Treści obu form są zgodne z podstawą programową oraz
programem nauczania.
4.3. Zasady
oceniana w klasie sportowej
W klasach sportowych oprócz w/w obszarów oceniany jest
również udział w procesie szkoleniowym realizowany na zajęciach sportowych.
Ocenie podlega:
·
systematyczność w procesie treningowym;
·
zaangażowanie ucznia podczas jednostek
treningowych;
·
start w zawodach i współzawodnictwie sportowym;
·
sprawność fizyczna w celu monitoringu postępu
oraz optymalizacji procesu szkolenia (nie stanowi kryterium oceny).
4.4. Narzędzia
pomiaru
1. Obserwacja
ucznia na zajęciach wychowania fizycznego.
2. Testy
umiejętności ruchowych lub pojedyncze zadania ruchowe, sprawdzające postęp w
opanowywaniu umiejętności ruchowych.
3. Testy,
rozmowy sprawdzające wiadomości ucznia.
4. Próby
sprawności i wydolności fizycznej (wyniki prób sprawnościowych i
wydolnościowych nie podlegają ocenie! Może jej natomiast podlegać wysiłek,
jaki uczeń wkłada w czasie wykonywania ww. prób).
4.5. Skala
oceniania
·
ocena celująca (6),
·
ocena bardzo dobra (5),
·
ocena dobra (4),
·
ocena dostateczna (3),
·
ocena dopuszczająca (2),
·
ocena niedostateczna (1).
Przedmiotowe zasady oceniania opracowano na podstawie programu nauczania wychowania fizycznego dla klas IV-VIII szkoły podstawowej wraz z planami pracy i kryteriami oceniania, autor: Stanisław Żołyński.
Przedmiotowe zasady oceniania opracowano na podstawie programu nauczania wychowania fizycznego dla klas IV-VIII szkoły podstawowej wraz z planami pracy i kryteriami oceniania, autor: Stanisław Żołyński.